REALIZOWANE POLITYKI, PROGRAMY I STRATEGIE

Niniejsza część przedstawia podsumowanie najważniejszych zadań wykonywanych w 2023 r. przez Miasto Ostrów Wielkopolski w związku z realizacją lokalnych polityk, programów i strategii.

Spośród wielu uchwał Rady Miejskiej stanowiących o kierunkach realizacji lokalnych polityk, programów i strategii, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na opracowanie Strategii Rozwoju Ostrowa Wielkopolskiego z perspektywą do roku 2030+ , która będzie dokumentem o charakterze strategicznym, wyznaczającym główne kierunki rozwoju Gminy.

Szczególne strategiczne znaczenie ma realizacja Planu Rozwoju Lokalnego oraz Planu Rozwoju Instytucjonalnego w ramach projektu E-Ostrów 2050 – Miasto Ekologiczne, Energetyczne, Ekonomiczne, które mają na celu zapewnienie zrównoważonego rozwoju miasta.

Istotna część zadań Prezydenta Miasta w 2023 r. związana była z realizacją i wdrożeniem działań zaplanowanych w licznych dokumentach o charakterze programowym i strategicznym, w tym programom dedykowanym konkretnym zadaniom własnym.

39


dokumentów i programów strategicznych miasta realizowanych w 2023 r., 




w tym:




11

z obszaru

ochrony środowiska

5

z obszaru

pomocy społecznej

5

o charakterze

ogólnym


2

z obszaru 

ładu przestrzennego

3

z obszaru

ochrony zdrowia

3

z obszaru

gospodarki komunalnej i mieszkaniowej

6

z obszaru

oświaty


2

z obszaru

rewitalizacji

2

z obszaru

transportu


Krótki opis realizacji

programy o charakterze ogólnym

StrategiA Rozwoju Ostrowa Wielkopolskiego z perspektywą do roku 2030+ 

Cel: 

Strategia Rozwoju stanowi kluczowy filar wieloaspektowego procesu planowania. W jej treści zawarte są nie tylko wnioski płynące z diagnozy, ale również klarowna wizja przyszłości, gdzie Ostrów Wielkopolski widzimy jako Serce Regionu. Strategia to także ambitne cele strategiczne tj. Miasto Szczęśliwe, Miasto Pełne Życia, Miasto Przedsiębiorcze. To właśnie w strategii  konkretyzują się kierunki działań, jakie zostaną podjęte w celu ich zrealizowania. Dodatkowo, strategia wskazuje na ustalenia i rekomendacje w obszarze polityki przestrzennej. Jest to nie tylko techniczny dokument, ale przede wszystkim narzędzie i „mapa”, która pomoże efektywnie zarządzać zasobami miasta. Dzięki zawartym w strategii wytycznym, można osiągnąć postawione cele w sposób bardziej skuteczny i ukierunkowany, co przyczyni się do lepszego funkcjonowania gminy i zwiększenia jej potencjału rozwojowego.

Realizacja w 2023 r.: 

Wraz z końcem 2020 r. upłynął okres obowiązywania Strategii Zrównoważonego Rozwoju Ostrowa Wielkopolskiego na lata 2014 - 2020. 

W 2023 r. kontynuowano prace nad przygotowaniem nowej Strategii Rozwoju Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski. W 2023 r. przeprowadzono konsultacje projektu, jego opiniowanie i ostateczne dostosowanie.

Dokument zostanie uchwalony w 2024 r.  

Grafika "Strategia Rozwoju Ostrowa Wielkopolskiego 2030".

E-Ostrów 2050 – Miasto Ekologiczne, Energetyczne, Ekonomiczne

Podstawa prawna: 

Projekt finansowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG) i Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 oraz budżetu państwa w ramach Programu „Rozwój Lokalny”.

Cel: 

Celem projektu jest zrównoważony rozwój miasta w wymiarze społecznym, środowiskowym, gospodarczym oraz instytucjonalnym, który zapewni poprawę jakości życia obecnych i przyszłych mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego oraz poprawę dostępności usług publicznych. 

W ramach projektu realizowanych jest szereg przedsięwzięć zarówno inwestycyjnych jak i tzw. miękkich z obszaru ochrony środowiska, spraw społecznych, przedsiębiorczości, inteligentnego zarządzania miastem.

Realizacja 2023 r.:

Zmniejszenie zużycia energii oraz ograniczenie emisji CO2 poprzez modernizację infrastruktury oświetlenia drogowego:

Koszt inwestycji 993.495,93 zł.

Przygotowanie dokumentacji inwentaryzacyjnej i technicznej, audytu przed i powykonawczego, oraz cykl szkoleń z narzędzi i projektowania infrastruktury oświetlenia. Wydanie biuletynu informacyjnego dot. realizowanego przedsięwzięcia.

Koszt zadania 677.980,00 zł

Wartość całego projektu 1.671.475,93 zł.

Więcej o projekcie E-Ostrów 2050 zamieszczono tutaj.

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr LIII/574/2022 RADY MIEJSKIEJ OSTROWA WIELKOPOLSKIEGO z dnia 26 października 2022 r. w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2023 oraz UCHWAŁA NR LX/644/2023 RADY MIEJSKIEJ OSTROWA WIELKOPOLSKIEGO z dnia 26 kwietnia 2023 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr LIII/574/2022 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 26 października 2022 roku w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2023.

Cel: 

Nadrzędnym celem Programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy Miastem i organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, służącego diagnozowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnych. Program obejmuje wsparcie w takich obszarach jak: sport; ochrona zdrowia; wspieranie działań na rzecz osób, rodzin i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym; pomoc społeczna, promocja i organizacja wolontariatu; kultura i ochrona dziedzictwa narodowego; bezpieczeństwa publiczne; wspieranie działań niosących pomoc osobom chorym, starszym i niepełnosprawnym; wspierania edukacji ekologicznej wśród dzieci i młodzieży.

Realizacja w 2023 r.: 

Szczegółowe informacje dotyczące realizacji niniejszego Programu zawarto na podstronie raportu Współpraca z NGO.

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XLVI/510/2022 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 30 marca 2022 r. w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego w Ostrowie Wielkopolskim

Cel: 

Budżet Obywatelski to część budżetu miasta, o której przeznaczeniu współdecydują sami mieszkańcy. Mieszkańcy mogą zgłosić propozycje potrzebnych zadań w mieście, a następnie w powszechnym głosowaniu sami dokonują ostatecznego wyboru projektów do realizacji. Zadania do budżetu obywatelskiego może zgłosić każdy mieszkaniec Ostrowa Wielkopolskiego bez względu na wiek. Przedsięwzięcia objęte wnioskiem muszą należeć do katalogu zadań własnych gminy i muszą mieć charakter ogólnodostępny dla mieszkańców naszego miasta. 

Realizacja w 2023 r.: 

W ramach procedury Ostrowskiego Budżetu Obywatelskiego w 2023 r. przeprowadzono następujące działania:

Realizacja Budżetu Obywatelskiego wyniosła 999.958,51 zł

Szczegółowe informacje dotyczące realizacji niniejszego Programu zawarto na podstronie raportu Budżet Obywatelski.

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr IV/25/2015 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 28 stycznia 2015 r. w sprawie określenia trybu  i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego  w ramach inicjatywy lokalnej.

Cel: 

Inicjatywa lokalna jest narzędziem, dzięki któremu mieszkańcy Ostrowa Wielkopolskiego we współpracy z samorządem mogą podjąć działania na rzecz realizacji zadań publicznych. Celem podejmowania inicjatyw lokalnych jest realizacja przedsięwzięć polepszających warunki życia lokalnej społeczności. Mieszkańcy mogą wystąpić z wnioskiem o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej bezpośrednio lub za pośrednictwem lokalnej organizacji pozarządowej. Działania podejmowane przez mieszkańców nie mogą służyć realizacji celów statutowych organizacji pozarządowych, które występują w ich imieniu. Pomoc organizacji może polegać np. na użyczeniu kont bankowych, pomocy w skompletowaniu dokumentacji, wsparciu merytorycznym przy pisaniu wniosku.

Realizacja w 2023 r.: 

W ramach naboru wniosków na 2023 r. złożono 7 wniosków z zakresu infrastruktury społecznej  i 9 wniosków z zakresu infrastruktury technicznej

Do realizacji przyjęto 7 wniosków z zakresu infrastruktury społecznej i 4 wnioski z zakresu infrastruktury technicznej. W budżecie miasta w 2023 r. zabezpieczono 15.000,00 zł na realizację zadań związanych z infrastrukturą społeczną oraz zabezpieczono 500.000,00 zł na realizację zadań związanych z infrastrukturą techniczną

Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski realizowała także szereg programów skierowanych do rodzin, seniorów i przedsiębiorców:

programy z obszaru ŁADU PRZESTRZENNEGO i rewitalizacji

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr LXI/664/2023 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego  z dnia 19 czerwca 2023 r. 

Cel: 

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski, zostało opracowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w brzmieniu przed dniem 24 września 2023 r., studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania określa politykę przestrzenną gminy, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Ponadto, studium sporządza się dla obszaru w granicach administracyjnych gminy, nie jest ono również aktem prawa miejscowego, ale jego ustalenia są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu miejscowych planów. Prace nad obecnie obowiązującym studium rozpoczęto w wyniku podjętej uchwały nr XVII/198/2019 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 27 listopada 2019 r., a zostały zakończone przyjęciem uchwały nr LXI/664/2023 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 19 czerwca 2023 r. 

Głównymi założeniami przy opracowywaniu ww. dokumentu było uwzględnienie złożonych wniosków o zmianę poszczególnych zapisów studium, a także dostosowanie zapisów do obowiązujących przepisów prawa (m.in. wyznaczenie terenów dla lokalizacji farm fotowoltaicznych o mocy powyżej 500 kW oraz innych odnawialnych źródeł energii). Ponadto, w trakcie przeprowadzonej aktualizacji uwzględniono istniejący stan zagospodarowania miasta, wyznaczono nowe tereny inwestycyjne, jak również wprowadzono dodatkowe zapisy chroniące tereny zielone (m.in. lasy, parki, ogrody działkowe). 

W kontekście wejścia w życie w dniu 24 września 2024 r. ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw, wartym podkreślenia jest fakt zachowania w mocy obowiązujących studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin do dnia wejścia w życie planu ogólnego gminy, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2025 r. Plan ogólny będzie określał podział obszaru gminy na strefy planistyczne oraz wskazywał gminne standardy urbanistyczne. W planie ogólnym fakultatywnie będzie można określić także obszary zabudowy śródmiejskiej, obszary uzupełnienia zabudowy oraz gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej. Będzie on również podstawą do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Mając na uwadze powyższe zmiany w przepisach dotyczących planowania przestrzennego, Rada Miejska Ostrowa Wielkopolskiego w dniu 20 grudnia 2023 r. podjęła uchwałę nr XLVII/720/2023 o przystąpieniu do sporządzenia planu ogólnego dla Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski

Realizacja w 2023 r.: 

MIEJSCOWE PLANY ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO

Zgodnie ze stanem na koniec 2023 r. na terenie Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski obowiązywało 78 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (MP, które obejmowały obszar 1751,35 ha, co stanowi 42% powierzchni miasta. 

W 2023 r. Rada Miejska Ostrowa Wielkopolskiego przyjęła 2 miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego obejmujące obszar ok. 48,51 ha oraz podjęła 3 uchwały o przystąpieniu do sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego o łącznej powierzchni ok. 177 ha. Ponadto, minionego roku w trakcie opracowania było 8 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które swym zasięgiem pokrywają teren o powierzchni ok. 700 ha. 

Uchwalenie wszystkich miejscowych planów będących w opracowaniu, sprawi, że pokrycie planistyczne miasta wzrośnie z 42% do poziomu 56,05%. 

MPZP uchwalone:

Uchwały o przystąpieniu do sporządzenia MPZP:

MPZP w trakcie opracowania:

INFOGRAFIKA:

Zasięgi planów

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XXXVIII/426/2021 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 29 września 2021 r.

Cel: 

Rewitalizacja stanowi proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych, prowadzony w sposób kompleksowy, poprzez zintegrowane działania na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki, skoncentrowane terytorialnie, prowadzone przez interesariuszy rewitalizacji na podstawie gminnego programu rewitalizacji.

Ramy prawne dla procesu rewitalizacji w Polsce określa ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji. Gminny Program Rewitalizacji (GPR) jest podstawowym dokumentem uchwalanym przez gminę umożliwiającym prowadzenie kompleksowych działań rewitalizacyjnych na wyznaczonym obszarze przy współudziale lokalnej społeczności. Działania rewitalizacyjne z definicji skierowane są na określony i zidentyfikowany dzięki diagnozie obszar rewitalizacji, przy założeniu zastosowania adekwatnych narzędzi oraz możliwości finansowania rewitalizacji. 

Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski zgodnie z umową nr DPR.U.135/2016 z dnia 23.11.2016 r. otrzymała dofinansowanie w ramach konkursu „Przygotowanie programów rewitalizacji” organizowanego przez Województwo Wielkopolskie oraz Ministerstwo Rozwoju na realizację projektu pn.: „Opracowanie programu rewitalizacji dla Miasta Ostrowa Wielkopolskiego” współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020. 

Za wdrażanie i monitoring Programu Rewitalizacji dla Ostrowa Wielkopolskiego na lata 2016 - 2023 odpowiedzialny jest Prezydent Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, we współpracy z Ostrowskim Komitetem Rewitalizacji (OKR) oraz interesariuszami zewnętrznymi.

Zdjęcie strażaków ze sztandarami przy budynku OSP w Ostrowie Wlkp.

Realizacja w 2023 r.: 

W dniu 29 marca 2023 r. Rada Miejska Ostrowa Wielkopolskiego podjęła uchwałę nr LIX/633/2023 w sprawie przyjęcia raportu dotyczącego oceny aktualności i stopnia realizacji Programu Rewitalizacji dla Ostrowa Wielkopolskiego na lata 2016 – 2023. Zgodnie z ww. oceną stwierdzono konieczność:

Mając na uwadze powyższe, Rada Miejska Ostrowa Wielkopolskiego przystąpiła do sporządzenia zmiany Programu Rewitalizacji dla Ostrowa Wielkopolskiego na lata 2016-2023 (uchwała nr LIX/634/2023 z dnia 29 marca 2023 r.). W ramach prac nad zmianą programu m.in. przeprowadzono nabór nowych przedsięwzięć do programu rewitalizacji, który poprzedzony był akcją promocyjną zorganizowaną przy pomocy Ostrowskiego Komitetu Rewitalizacji.

Wartym podkreślenia jest fakt, że jednym z przedsięwzięć wpisanym do Programu Rewitalizacji jest Ostrowski Budżet Obywatelski, w ramach którego, w minionym roku mieszkańcy miasta głosowali m.in. na zadania rewitalizacyjne. Zwyciężyły następujące przedsięwzięcia:

Opracowano także raport przedstawiający sumaryczne koszty poniesione na realizację ww. Programu. Nakłady finansowe poniesione na realizację Programu Rewitalizacji dla Ostrowa Wielkopolskiego na lata 2016 – 2023 wynoszą 32.886.126,89 zł.

Program opieki nad zabytkami Miasta Ostrów Wielkopolski na lata 2023-2026

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr LVII/612/2023 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 25 stycznia 2023 r.

Cel: 

Celem Programu jest przede wszystkim rozwój gminy poprzez dążenie do poprawy stanu zachowania zabytków, eksponowania ich walorów oraz wykorzystania zabytków na potrzeby społeczne, gospodarcze i edukacyjne. Jednocześnie może przyczynić się on do zwiększenia atrakcyjności regionów, podniesienia konkurencyjności oferowanych produktów turystycznych, a także szerszego od dotychczasowego wykorzystania potencjału związanego z zachowanym dziedzictwem kulturowym. Opracowanie gminnego programu opieki nad zabytkami zgodnie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 609) należy do zadań własnych gminy należą sprawy dotyczące ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Podstawę prawną sporządzenia gminnego programu opieki nad zabytkami stanowi ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r., poz. 840 z późn. zm.), która nałożyła na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek sporządzania na okres 4 lat programów odpowiednio przez samorządy wojewódzkie, powiatowe oraz gminne. Prezydent Miasta Ostrowa Wielkopolskiego sporządził „Gminny Program Opieki nad Zabytkami dla Miasta Ostrów Wielkopolski na lata 2023-2026”, który został pozytywnie zaopiniowany przez Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Powyższy „Program” stanowi kontynuację programu opracowanego na lata 2019-2022 i ma na celu w szczególności:

 Realizacja w 2023 r.: 

W 2023 r. uzyskano promesy wstępne na prace remontowe przy zabytkach w ramach Rządowego Program Odbudowy Zabytków, który ma na celu wpierać samorządy w poprawieniu stanu, odbudowie i remontach obiektów zabytkowych przyczyniając się tym samym do poprawy ich stanu i ochrony przed degradacją i niszczeniem. Procedowanie pozyskania dotacji i realizacja prac przewidziana jest w 2024 r.

programy z obszaru pomocy społecznej

Grafika "Ostrów Wielkopolski miasto z sercem dla rodziny".

GMINNY PROGRAM Przeciwdziałania przemocy Domowej I ochrony osób doznających przemocy w ostrowie wielkopolskim na lata 2023-2028

Podstawa prawna: 

Uchwała nr LXVII/727/2023 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 20 grudnia 2023 r.

Cel: 

Celem programu jest przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, ochrona ofiar przemocy w rodzinie oraz zwiększenie dostępności i skuteczności profesjonalnej pomocy. Program określa szczegółowe zadania do realizowania, ukierunkowane na: rozwój systemu przeciwdziałania przemocy oraz współpracy międzyinstytucjonalnej, zapewnienie dostępności pomocy osobom i rodzinom z problemem przemocy domowej, kształtowanie świadomości społecznej w zakresie zjawiska przemocy w rodzinie.

Realizacja w 2023 r.: 

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej realizował zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w  rodzinie, w tym  obsługę Zespołu Interdyscyplinarnego. W 2023 r. do Zespołu wpłynęło 526 formularzy Niebieskich Kart, które zostały przekazane do utworzonych grup roboczych. Grupy robocze spotkały się w tym okresie 1395 razy w celu omówienia dalszego toku postępowania z rodzinami (łącznie 447 rodzin), w których występował problem przemocy. 

Program „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2023

Podstawa prawna: 

Program w ramach resortowego programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego.

Cel: 

Celem głównym programu było wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz osobami ze znacznym stopniem niepełnosprawności.

Realizacja w 2023 r.: 

W ramach realizacji programu pomocą w miejscu zamieszkania objętych zostało 59 osób, w tym 53 osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz 6 dzieci z niepełnosprawnością.

Całkowita wartość dofinansowania wyniosła 340.869,03 zł.

Program „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” – edycja 2023

Podstawa prawna: 

Program w ramach resortowego programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego.

Cel: 

Celem usług świadczonych przez asystenta osoby niepełnosprawnej było zwiększenie szans osób niepełnosprawnych na prowadzenie bardziej samodzielnego, aktywnego życia i dążenie do poprawy funkcjonowania w środowisku.

Realizacja w 2023 r.: 

W ramach realizacji programu objętych pomocą w formie usługi asystenckiej w miejscu zamieszkania zostało 149 osób ze znacznych stopniem niepełnosprawności oraz 5 dzieci z niepełnosprawnością ze wskazaniami.

Całkowita wartość dofinansowania wyniosła 1.821.701,78 zł.

Podstawa prawna: 

Uchwała nr LVIII/628/2023 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 22 lutego 2023r.

Cel: 

Celem programu jest zapewnienie usługi wsparcia na rzecz seniorów w wieku 65 lat i więcej przez świadczenie usług wynikających z rozeznanych potrzeb na terenie danej gminy, wpisujących się we wskazane w programie obszary oraz poprawa poczucia bezpieczeństwa oraz możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób starszych przez dostęp do tzw. „opieki na odległość”.

Realizacja w 2023 r.: 

Dzienny Dom “Senior+” przy ul. Limanowskiego 17 zrealizował w 2023 r. wydatki w wysokości 86.362,62 zł w ramach Programu “Korpus Wsparcia Seniorów”. W ramach programu w 2023 r. zakupiono 31 nowych urządzeń służących do realizacji usługi teleopieki wraz z obsługą systemu na łączną kwotę 22.789,00 zł. Ponadto wydatkowano środki finansowe w kwocie 36.298,68 zł na zakup usługi obsługi systemu polegającego na sprawowaniu całodobowej opieki na odległość nad seniorami przez centrum monitoringu dla 60 szt. urządzeń, które były zakupione przez Gminę Miasto Ostrów Wielkopolski w 2022 r., a użytkowane również przez seniorów w 2023 r.

PROGRAM OSŁONOWY "POMOC GMINY W ZAKRESIE DOŻYWIANIA DZIECI I MŁODZIEŻY" NA LATA 2019-2023

Podstawa prawna: 

Uchwała nr IV/30/2018 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 27 grudnia 2018 r.

Cel: 

Program ma na celu ograniczenie między innymi zjawiska niedożywienia dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Stanowi element przeciwdziałania marginalizacji i degradacji społecznej jednostki i rodziny.

Realizacja w 2023 r.:

MOPS na program „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023 wydatkował kwotę ogółem 1.887.266,32 zł.

W ramach programu przyznano gorący posiłek dla 428 osób, z tego dla 309 dzieci (przedszkola – 153 osoby; szkoły – 156 osób) i 108 osób dorosłych oraz dla 11 dzieci na wniosek dyrektora placówki oświatowej oraz świadczenie pieniężne na zakup posiłku, w formie zasiłku celowego dla 502 osób, w 497 rodzinach.

Dodatkowo finansowane było dożywianie 31 uczniów korzystających z zajęć w świetlicy socjoterapeutycznej prowadzonej przez Konferencję Stowarzyszenia Św. Wincentego A’Paulo im. Kazimierza Rolewskiego.

Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski w ramach rządowego programu w 2023 r. pozyskała środki i otrzymała wparcie finansowe w wysokości 1.132.746,25 zł. 

Logo programu "Posiłek w szkole i w domu"

programy z obszaru ochrony środowiska i transportu publicznego

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr LII/515/2014 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 28 sierpnia 2014 r.

Cel: 

Program ochrony środowiska jest dokumentem strategicznym, który spełnia kilka głównych zadań. Określa stan środowiska i charakteryzuje główne zagrożenia dla podstawowych komponentów środowiska na terenie Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski. Na podstawie diagnozy stanu w dokumencie określony został główny cel oraz priorytety ekologiczne (w tym kierunki działań systemowych ukierunkowanych na ochronę zasobów naturalnych oraz poprawę jakości środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego). Dokument jest swoistego rodzaju wskazaniem, jakimi zasadami należy się kierować przy planowaniu inwestycji oraz przygotowywaniu innych dokumentów strategicznych. 

Realizacja w 2023 r.: 

Program ochrony środowiska jest dokumentem strategicznym, który spełnia kilka głównych zadań. Określa stan środowiska i charakteryzuje główne zagrożenia dla podstawowych komponentów środowiska na terenie Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski. Na podstawie diagnozy stanu w dokumencie określony został główny cel oraz priorytety ekologiczne (w tym kierunki działań systemowych ukierunkowanych na ochronę zasobów naturalnych oraz poprawę jakości środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego). 

Dokument jest swoistego rodzaju wskazaniem, jakimi zasadami należy się kierować przy planowaniu inwestycji oraz przygotowywaniu innych dokumentów strategicznych

Realizacja planu odbywa się w sposób ciągły na wielu płaszczyznach. Prezydent Miasta Ostrowa Wielkopolskiego współdziała z organami administracji rządowej i samorządowej szczebla gminnego, powiatowego i wojewódzkiego, które dysponują instrumentami wynikającymi z ich kompetencji. Wojewoda (oraz podległe mu służby zespolone)  i marszałek województwa dysponują instrumentami prawnymi umożliwiającymi reglamentowanie korzystania ze środowiska, natomiast w dyspozycji marszałka województwa znajdują się instrumenty finansowe wspierania realizacji zadań programu poprzez środki pomocowe. W realizacji programu udział mają także instytucje administracji, w dyspozycji których znajdują się instrumenty kontroli  i monitoringu. Instytucje te kontrolują respektowanie prawa i prowadzą monitoring stanu środowiska (Inspekcja Sanitarna, Inspekcja Ochrony Środowiska). 

Realizatorem działań i zadań wskazanych  w dokumencie są: samorząd miasta (jako realizator zadań w zakresie ochrony środowiska na własnym terenie), podmioty gospodarcze (planujące i realizujące inwestycje zgodnie z kierunkami nakreślonymi w programie). 

Zadaniem programu jest sprzyjanie wypracowywaniu procedur i strategii, które mają się stawać podstawą zinstytucjonalizowanej współpracy pomiędzy partnerami różnych szczebli decyzyjnych i środowisk odpowiedzialnych za ostateczny wizerunek obszaru. Zadaniem Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski jest także kształtowanie zagospodarowania przestrzennego w sposób zgodny z założeniami programu, dlatego założenia programu uwzględniane są przy uchwalaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.  

W 2020 r. rozpoczęto procedurę, której celem jest aktualizacja Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski oraz sporządzenie raportu z wykonania gminnego Programu Ochrony Środowiska na lata 2014 - 2017 w perspektywie na lata 2018 – 2021. Przeprowadzono rozeznanie cenowe, w następstwie którego zawarto umowę z wyłonionym Wykonawcą na wykonanie raportu z wykonania gminnego Programu Ochrony Środowiska na lata 2014 - 2017 w perspektywie na lata 2018 – 2021 oraz na aktualizację Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski. Aktualnie przygotowywana jest prognoza oddziaływania na środowisko w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.

SYSTEM ZBIERANIA ELEKTRYCZNYCH ŚMIECI W MIEŚCIE OSTRÓW WIELKOPOLSKI

Realizowano także program „System Zbierania Elektrycznych Śmieci w Mieście Ostrów Wielkopolski” 2021 - 2025. Dzięki podjętej współpracy z MB Recycling Sp. z o.o. oraz „Fundacją Odzyskaj Środowiska” z siedzibą w Bogumiłowie, na terenie Ostrowa Wielkopolskiego w 2021 r. stanęło sześć czerwonych pojemników przeznaczonych na zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny nieprzekraczający 50 cm. 

W 2023 r. kontynuowano program. Dzięki takiej formie zbiórki elektroodpadów mieszkańcy mogą szybko, bezproblemowo i w sposób przyjazny dla środowiska oddać zalegające w domach i mieszkaniach elektryczne śmieci, które trafią do profesjonalnych zakładów przetwarzania.

Program „System Zbierania Elektrycznych Śmieci w Mieście Ostrów Wielkopolski”.

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XLIV/487/2022 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 21 lutego 2022 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na dofinansowanie zadań służących ochronie zasobów wodnych, polegających na gromadzeniu wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstania

Cel: 

Celem programu „Ostrów łapie deszcz” było zachęcenie mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego do efektywnego gospodarowania wodą opadową na terenie swojej posesji. Zatrzymanie deszczówki w miejscu jej opadu i lokalne jej zagospodarowanie stanowi rezerwę wody, którą można (a nawet należy) użyć do podlewania roślin oraz do innych działań, które nie wymagają wykorzystania wody uzdatnionej. Retencjonowanie deszczówki przeciwdziała marnotrawieniu uzdatnionej wody pitnej do celów, dla których jej używanie jest zbędne, a także ogranicza ryzyko wystąpienia lokalnych podtopień w czasie intensywnych opadów deszczu.

Realizacja w 2023 r.:

W 2023 r. kontynuowano program polegający na dofinansowaniu systemów retencjonowania wód deszczowych - „Ostrów łapie deszcz”. Dotacja przyznawana była na podstawie uchwały XLIV/487/2022 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 21 lutego 2022 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na dofinansowanie zadań służących ochronie zasobów wodnych, polegających na gromadzeniu wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstania. 

W 2023 r. wydatkowano na ten cel kwotę 136 397,35 zł.

W sumie złożono 169 wniosków o udzielenie przedmiotowej dotacji. Podpisano i rozliczono 146 umów o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie zadań służących ochronie zasobów wodnych, polegających na gromadzeniu wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstawania:

Podstawa prawna: 

Uchwała nr LX/642/2023 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 26 kwietnia 2023 r. w sprawie Aktualizacji „Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Miasta Ostrowa Wielkopolskiego”. 

Cel: 

Niniejszy dokument wyznacza kierunki i działania zmierzające do redukcji emisji gazów cieplarnianych, poprawy efektywności energetycznej oraz wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Podejmowane działania dotyczą przede wszystkim zadań związanych z transportem, oświetleniem ulicznym, budownictwem publicznym, gospodarką przestrzenną oraz produkcją energii elektrycznej i ciepła.

Realizacja w 2023 r.:

Realizacja zadań ujętych w Planie Gospodarki Niskoemisyjnej realizowana jest w sposób ciągły. Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w 2023 r. podjął działania mające na celu aktualizację Planu Gospodarki Niskoemisyjnej.

LIFE AFTER COAL PL - Wdrażanie Strategii na rzecz Neutralności Klimatycznej Wielkopolska Wschodnia 2040

Podstawa prawna:

Umowa nr DSK42/2023 o współpracy partnerskiej w ramach realizacji przedsięwzięcia pn. "LIFE AFTER COALPL - Wdrażanie Strategii na rzecz Neutralności Klimatycznej Wielkopolska Wschodnia 2040", dofinansowanego z Programu LIFE Unii Europjskiej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospdoarki Wodnej Projekt "LIFE AFTER COAL PL" to projekt wspierający mieszkańców Wielkopolski, promujący wiedzę i ekorozwój gospodarczy. 

Cel:

Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania, który umożliwi regionowi i lokalnej społeczności skuteczną realizację działań mających na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej. W ramach projektu od 01 sierpnia 2023 r. zatrudniony został Doradca Klimatyczny, który wspiera mieszkańców w przygotowaniu projektów i wniosków o środki na działania dla poprawy efektywności energetycznej i redukcji emisji CO2. Współpracuje w ramach Sieci Doradców Klimatycznych SIP. Podejmuje działania promocyjne, edukacyjne, komunikacyjne i informatyczne odnoszące się do procesu osiągania neutralności klimatycznej oraz przystosowania się do zmiany klimatu za pomocą rozwiązań opartych na zasobach przyrody. 

Realizacja 2023 r.:

Program jest realizowany w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2031 r., na jego realizację pozyskano kwotę 1.200.000,00 zł.

wymiana źródeł ogrzewania węglowego na ekologiczne źródła ciepła

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XLII/466/2021 z dnia 22 grudnia 2021 r. Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego w sprawie udzielania dotacji celowej na dofinansowanie wymiany źródeł ogrzewania węglowego na ekologiczne źródła ciepła

Cel: 

Działania na rzecz poprawy czystości powietrza atmosferycznego

Realizacja w 2023 r.:

Na dofinansowanie wymiany źródeł ogrzewania węglowego na ekologiczne źródła ciepła w 2023 r. przeznaczono środki finansowe w wysokości 1.115.000,00 zł. Zadanie w całości finansowane było ze środków budżetu pochodzących z opłat i kar za gospodarcze korzystanie ze środowiska. 

W dniu 01.02.2023 r. rozpoczęto nabór wniosków o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie wymiany źródeł ogrzewania węglowego na ekologiczne źródła ciepła w 2023 r. Nabór zakończono 28.02.2023 r. W terminie naboru wpłynęło 185 wniosków o udzielenie dotacji celowej. Po terminie naboru wpłynęły 2 wnioski. W 2023 r. zawarto 143 umowy o udzieleniu dotacji celowej na dofinasowanie wymiany źródeł ogrzewania węglowego na ekologiczne źródła ciepła. 

Wycofanych przez wnioskodawców zostało 17 wniosków, 11 wniosków rozwiązano za porozumieniem stron, 1 umowa została rozwiązana ze skutkiem natychmiastowym, 2 wniosków nie uzupełniono w terminie.  Dla 23 wniosków zabrakło środków pieniężnych.

Rzeczywiste wykonanie udzielonych dotacji w 2023 r. po rozliczeniu wszystkich udzielonych dotacji wyniosło 1.021.497,44 zł. 

W 2023 r. dotychczas użytkowane węglowe źródła ciepła zostały zastąpione ekologicznymi źródłami ciepła w 155 budynkach/lokalach o pow. 14 069,50 m2. 

W 2023 r. węglowe źródła ogrzewania zostały zastąpione:

Program priorytetowy "Czyste Powietrze" Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu

Podstawa prawna: 

Porozumienie w sprawie realizacji Programu "Czyste Powietrze" z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.

Cel: 

Działania na rzecz poprawy czystości powietrza atmosferycznego.

Realizacja w 2023 r.:

W 2023 r. w ramach programu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu na terenie naszego miasta udzielono 356 dotacji na łączną kwotę 16.242.742,55 zł (z czego wypłacono ogółem 4.211.637,44 zł na przedsięwzięcia rozliczone końcowo w roku sprawozdawczym). Łącznie wymieniono 172 szt. nieefektywnych źródeł ciepła. Termomodernizacji poddano 71 szt. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, o łącznej powierzchni użytkowej 12.838,35 m2. Wysokość nakładów przeznaczonych na realizację zadań termomodernizacyjnych wyniosła 1.896.884,41 zł.

Podstawa prawna: 

Uchwała XLI/456/2021 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 25 listopada 2021 r.

Cel: 

Plan określa główne cele i kierunki rozwoju publicznego transportu zbiorowego, które są realizowane w ramach świadczenia przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Miasta Ostrowa Wielkopolskiego oraz na terenie gmin, w ramach podpisanych porozumień międzygminnych. Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego m.in. definiuje funkcjonującą sieć komunikacyjną, na której wykonywane są przewozy o charakterze użyteczności publicznej, opisuje ocenę i prognozę potrzeb przewozowych, jak również pożądany standard usług w przewozach o charakterze użyteczności publicznej. 

Opisuje dogodny dostęp osobom niepełnosprawnym oraz osobom o ograniczonej zdolności ruchowej do istniejącej infrastruktury przystankowej poprzez jej modernizację m.in. w zakresie dostosowania wysokości peronów przystanków komunikacji miejskiej do wysokości progów wejściowych pojazdów.

Realizacja w 2023 r.:

W 2023 r. znaczące środki finansowe Gmina poniosła w związku z utrzymaniem lokalnego transportu zbiorowego. Poniesione wydatki, w tym dziale mają swoje uzasadnienie w zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. 18.851.078,00 zł przeznaczono na realizację zadania własnego polegającego na zorganizowaniu przewozów o charakterze użyteczności publicznej, w zakresie komunikacji miejskiej na terenie Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski oraz na terenie Gmin w ramach podpisanych Porozumień międzygminnych.

Podstawa prawna: 

Uchwała XXI/230/2016 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 27 kwietnia 2016 r.

Cel: 

Zrównoważony Plan Mobilności Miejskiej dla Miasta Ostrowa Wielkopolskiego stanowi kompleksowe podejście do planowania transportu. Na podstawie Planu Mobilności Miejskiej podejmowane są działania zachęcające do korzystania z komunikacji publicznej, sprzyjające zbilansowaniu rozwoju środków transportu i ich zróżnicowaniu, zmniejszeniu poruszania się samochodem poprzez wprowadzenie alternatywnych sposobów podróżowania. 

Realizacja w 2023 r.: 

Realizacja w 2023 r.: zrealizowana inwestycja przyczynia się do zwiększenia atrakcyjności przewozów w zakresie publicznego transportu zbiorowego oraz korzystania z nowoczesnej infrastruktry stacji ładowania samochodów. Obecnie na terenie Ostrowa Wielkopolskiego jeździ aż 16 autobusów z napędem elektrycznym oraz działa 13 stacji Ostrowskiego Roweru Miejskiego.

Zielony napis "Autobus Ele - Nowy!".

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XLVIII/471/2014 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 24 kwietnia 2014 r.

Cel: 

Niniejszy Program ma na celu zaplanowanie bezpiecznego dla zdrowia mieszkańców i środowiska naturalnego usunięcia wyrobów zawierających azbest z obszaru miasta w perspektywie czasowej do 2032 r.

Realizacja w 2023 r.:

W celu realizacji założeń programu Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski podjęła w 2022 r. działania zmierzające do pozyskania środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. 

W listopadzie 2022 r. zawarta została UMOWA DOTACJI NR 11472/U/400/1213/2022. W wyniku zawartej umowy pozyskano dotację w wysokości 16.000,00 zł, a łączna wartość zadań, które były realizowane w 2023 r. wyniosła 40.000 zł (w tym 24.000,00 zł stanowiły środki z budżetu Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski).  Łącznie w ramach realizacji zadania planowano usunięcie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski w ilości 80 Mg.

W ramach realizacji zadania wykonano:

Łącznie w ramach realizacji zadania z terenu Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski usunięto wyroby zawierających azbest w ilości 52,08 Mg. W 2023 r. na realizację zadania wykorzystano 25.999,05 zł (w tym 10.399,62 zł ze środków WFOŚiGW i 15.599,43 zł ze środków własnych Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski).

PROGRAM USUWANIA AZBESTU DLA GMINY MIASTO OSTRÓW WIELKOPOLSKI.

wyznaczenie obszaru i granic aglomeracji Ostrów Wielkopolski

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr LVI/595/2022 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 21 grudnia 2022 r. 

Cel: 

zapewnienie wysokiego poziomu rozwoju ekonomicznego, społeczno - gospodarczego, środowiskowego

Realizacja w 2023 r.:

Aglomerację Ostrów Wielkopolski tworzy się zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 87 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2017r. Prawo wodne (Dz. U. z 2021r. poz. 2233 z późn. zm.). 

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 lipca 2018 r. w sprawie sposobu wyznaczania obszarów i granic aglomeracji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1586), Rada Miejska Ostrowa Wielkopolskiego wyznacza Aglomerację Ostrów Wielkopolski. Aglomerację tworzą Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski, Gmina Ostrów Wielkopolski, Gmina i Miasto Raszków oraz Gmina Przygodzice.

Zgodnie z art. 87 ust. 4 ustawy Prawo Wodne wyznaczenie aglomeracji przez Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego następuje po uzgodnieniu z Wodami Polskimi, a w zakresie obszarów objętych przynajmniej jedną formą ochrony przyrody z właściwym Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska.

Postanowieniem Dyrektor Zarządu Zlewni w Kaliszu Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie oraz Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu uzgodnił ww. projekt Uchwały. Na postanowienie nie wniesiono zażalenia. 

Przedmiotowa uchwała została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego z dnia 18 stycznia 2023 r. pod poz. 552.

programy z obszaru gospodarki komunalnej i mieszkaniowej

Podstawa prawna: 

Uchwała nr LXI/666/2023 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie zmiany uchwały nr LV/584/2022 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 23 listopada 2022 roku w sprawie „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski na lata 2023-2027”.

Cel: 

Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski na lata 2023-2027 jest dokumentem strategicznym określającym zasady, zadania oraz cele prowadzonej polityki mieszkaniowej. W niniejszym programie określa się wielkość i prognozę zasobu mieszkaniowego, stan techniczny, potrzeby remontowe, potrzeby mieszkaniowe, planowaną sprzedaż lokali, oraz zasady polityki czynszowej, ponadto sposób i zasady zarządzania i administrowania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski. W skład zasobu mieszkaniowego gminy nie wchodzą lokale towarzystw budownictwa społecznego

Realizacja w 2023 r.:

Na gospodarowanie mieszkaniowym zasobem gminy wydatkowano 1.565.167,75 zł.

Większość wydatków pochłonęły koszty związane z zarządzaniem, administrowaniem, bieżącą konserwacją i utrzymaniem budynków mieszkalnych, budynków mieszkalnych z lokalami użytkowymi oraz samodzielnych lokali użytkowych stanowiących własność Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski.

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XLVIII/525/2022  Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego  z dnia 25 maja 2022 r.

Cel: 

Dokument stanowi analizę porównawczą stanu faktycznego zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe miasta Ostrów Wielkopolski z planowanymi działaniami w zakresie poszczególnych systemów energetycznych, w celu ustalenia potrzeb dla miasta Ostrów Wielkopolski.

Realizacja w 2023 r.:

Przedsięwzięcia prowadzące do racjonalizacji zużycia ciepła, energii elektrycznej oraz paliw gazowych polegają przede wszystkim na zmniejszeniu zużycia energii poprzez zwiększenie sprawności jej wytwarzania, a także zmianę struktury jej wytwarzania, m.in. uwzględniając zmniejszenie udziału węgla na rzecz innych źródeł energii poprzez takie działania jak:

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr LXI/662/2023 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 19 czerwca 2023 r. 

Cel: 

Program ma na celu ograniczenie zjawiska bezdomności zwierząt domowych i gospodarskich oraz zapewnienie właściwej opieki bezdomnym zwierzętom domowym i gospodarskim. Zadaniem programu jest także wyłapywanie zwierząt i doprowadzenie ich do schroniska oraz ograniczenie niekontrolowanego rozrodu zwierząt i edukację społeczeństwa w zakresie obowiązków spoczywających na właścicielach zwierząt.

Zdjęcie psa.

Realizacja w 2023 r.: 

Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski w 2023 r. obejmował:

Ponadto program obejmował znakowanie kotek wolnożyjących oraz psów i kotów mających właścicieli oraz sterylizację i kastrację psów i kotów mających właścicieli. 

„Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt” jest przyjmowany corocznie zgodnie w wymogiem ustawy o ochronie zwierząt.

Na realizację programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski w 2023 r. wykorzystano z budżetu Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski 840.160,24 zł, w tym:

„Sterylizacja/kastracja psów i kotów właścicielskich”

„Czipowanie psów i kotów mających właściciela”:

„Sterylizacja / kastracja kotów wolno żyjących oraz czipowanie kotek wolno żyjących"": 

„Leczenie kotów wolno żyjących”: 

„Dokarmianie kotów wolno żyjących”:

Na utrzymanie schroniska dla bezdomnych zwierząt przeznaczono 529.000,24 zł.

programy z obszaru ochrony zdrowia

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XLVI/509/2022 z dnia 30 marca 2022 r.

 Cel: 

Niniejszy Program ma na celu przede wszystkim podniesienie wiedzy mieszkańców w zakresie problemów związanych z używaniem środków psychotropowych oraz udzielenie pomocy osobom i rodzinom, które mierzą się z problemem narkomanii. Ważnym elementem Programu jest także prowadzenie działań profilaktycznych w placówkach oświatowych miasta.

Dokument obejmuje działania profilaktyczne oraz zmierzające do minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych, które są skutkiem nadużywania alkoholu.

Pierwotnie były to osobne programy, jednak od kwietnia 2022 r. stanowią one jeden program.

Realizacja w 2023 r.: 

Na zadania związane ze zwalczaniem narkomanii wydatkowano środki w wysokości 483.617,60 zł. Organizacjom pozarządowym udzielono dotacji w wysokości 369.999,00 zł. Program realizowano głównie w drodze otwartych konkursów ofert. Ponadto udzielono dotacji na działalność profilaktyczno-psychoedukacyjną Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej (Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień. Podmiot otrzymał środki w wysokości 100.000,00 zł. Z kolei na zadania związane z przeciwdziałaniem alkoholizmowi wydatkowano środki w wysokości 2.716.064,04 zł. Większość tej kwoty (1.975.920,60 zł) trafiła do organizacji pożytku publicznego. Na działalność profilaktyczno-psychoedukacyjną Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej otrzymał 330.000,00 zł. Ponadto zakupiono usługi profilaktyczne od podmiotów prawnych lub osób fizycznych. Środki przeznaczone zostały na koszty sporządzania opinii psychiatryczno-psychologicznych przez biegłe sądowe na zlecenie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W ramach wydatków zrealizowano m.in. szkolenie pn. „Sport w profilaktyce uzależnień”. Środki przeznaczone zostały na szkolenie przedstawicieli klubów sportowych z terenu miasta Ostrowa Wielkopolskiego. W 2023 r. zorganizowano także szkolenia dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i innych osób zajmujących się profilaktyką na terenie miasta Ostrowa Wielkopolskiego oraz dyrektorów szkół, pedagogów i psychologów, przedstawicieli klubów sportowych. W szkoleniach uczestniczyło około 130 osób.

Jednorazowe świadczenie pieniężne z tytułu urodzenia dziecka „Miejskie becikowe”

Podstawa prawna: 

Uchwała nr V/47/2015 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania jednorazowego świadczenia pieniężnego z tytułu urodzenia dziecka. 

Cel: 

Świadczenie „Miejskie becikowe” to wyraz uznania i szacunku dla wszystkich tych, którzy decydują się na trud wychowania dzieci. Program jest jednorazowym wsparciem dla ostrowskich rodzin realizowanym na podstawie uchwały Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego w sprawie szczegółowych zasad przyznawania jednorazowego świadczenia pieniężnego z tytułu urodzenia dziecka. Świadczenie wypłacane jest ze środków własnych Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski i przysługuje jednemu z rodziców dziecka posiadającemu pełne prawa rodzicielskie lub opiekunowi prawnemu sprawującemu opiekę nad dzieckiem, zamieszkałemu na terenie Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski przez okres, co najmniej 12 miesięcy przed złożeniem wniosku, sprawującemu faktyczną opiekę nad dzieckiem, z którym wspólnie zamieszkuje. Świadczenie na pierwsze lub drugie dziecko w rodzinie przysługuje w wysokości 500 zł, na trzecie i kolejne dziecko w rodzinie w wysokości 1.000 zł, a w przypadku urodzenia więcej dzieci podczas jednego porodu, przyznaje się świadczenie pieniężne w wysokości 1.000 zł na każde dziecko. Wniosek o wypłatę świadczenia składa się w Urzędzie Miejskim w Ostrowie Wielkopolskim w terminie 12 miesięcy od dnia urodzenia dziecka, a w przypadku, gdy wniosek dotyczy dziecka przysposobionego w terminie 12 miesięcy od dnia przysposobienia, jednakże nie później niż do ukończenia przez dziecko 3 roku życia. 

Realizacja w 2023 r.: 

W ramach programu „Miejskie becikowe” rozpatrzono 361 wniosków, w tym wydano 360 decyzje pozytywne, które obejmowały: 

Wydano 1 decyzję negatywną. Na wsparcie wydatkowano: 213.500,00  zł.

Programy zdrowotne

Cel

Celem polityk zdrowotnych na poziomie gminnym jest zapewnienie dostępu do opieki podstawowej i profilaktyki zdrowotnej dla mieszkańców, a także wspieranie działań na rzecz poprawy warunków życia i środowiska. Polityki te mogą obejmować m.in. finansowanie przychodni zdrowia, współpracę z lekarzami rodzinnymi, organizację programów szczepień i badań przesiewowych, promocję zdrowego stylu życia i edukację zdrowotną.

Realizacja w 2023 r.

Plakat "Żółta kropka".
Zdjęcie pielęgniarki robiącej zastrzyk.
Zdjęcie osób siedzących przy stoliku pod niebieskim parasolem.

programy z obszaru oświaty

Aktywna Tablica - edycja 2023

Podstawa prawna: 

26 października 2020 r. zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 23 października 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 - "Aktywna tablica" (Dz. U. z 2020 r., poz. 1883 ze zm.).

 Cel: 

W ramach programu zostały podjęte działania mające na celu wyposażenie lub doposażenie szkół w sprzęt, nowoczesne pomoce dydaktyczne oraz pomoce dydaktyczne i narzędzia do terapii, niezbędne do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK. Wykorzystanie na zajęciach nowoczesnych programów terapeutycznych zapewni uczniom wysoką jakość kształcenia, adekwatną do indywidualnych potrzeb. Umożliwi to wyrównanie szans edukacyjnych dzieci z niepełnosprawnościami i trudnościami w nauce oraz przygotowanie ich do funkcjonowania w społeczeństwie.

Realizacja w 2023 r.: 

Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski pozyskała wsparcie finansowe w ramach rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 „Aktywna tablica” w odniesieniu do trzech szkół podstawowych: 

na łączną kwotę 105.000,00 zł, po 35.000,00 zł na każdą z zakwalifikowanych szkół. Wkład własny gminy wyniósł 26.250,00 zł (20%). 

Za otrzymane środki szkoły zakupiły pomoce dydaktyczne, narzędzia do terapii wraz z laptopami, które zostały zastosowane do diagnozy, terapii i kształcenia uczniów ze SPE, co pozwoli korzystać z możliwości płynących z zastosowania TIK w edukacji.

Dotacja celowa na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe

Podstawa prawna: 

28 marca 2023 r. zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 16 marca 2023 r. w sprawie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 587 ).

 Cel: 

Dotacja celowa przeznaczona jest na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe dla uczniów oraz na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. 

Realizacja w 2023 r.: 

W roku szkolnym 2023/2024 z dotacji skorzystało 5.548 uczniów z 16 ostrowskich szkół podstawowych. Kwota wykorzystanej dotacji to 724.040,36 zł. Ponadto w 2023 r. otrzymano środki finansowe z Funduszu Pomocy dla uczniów będących obywatelami Ukrainy na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe, które wyniosły 39.117,15 zł. Pomocą objęto 292 uczniów, będących obywatelami Ukrainy, w 14 szkołach podstawowych.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025

Podstawa prawna: 

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 "Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025" (Dz. U. z 2023 r., poz. 2683 ). 

 Cel: 

Poprawa stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. Otrzymane środki, finansowe w ramach Priorytetu 3, są przeznaczone na: zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i bibliotek pedagogicznych, zakup wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych, sprzętu komputerowego i oprogramowania, realizację działań promujących czytelnictwo (w tym zakup nagród dla uczniów biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo).   

Realizacja w 2023 r.: 

Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski pozyskała wsparcie finansowe w ramach rządowego programu Priorytet 3 ,,Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” w odniesieniu do czterech szkół podstawowych oraz dwóch przedszkoli:  

Łączna kwota dofinansowania wyniosła 54.000,00 zł. Wkład własny gminy wyniósł 13.500,00 zł.

Pozyskane środki zostały przeznaczone m.in. na: zakup nowości wydawniczych oraz lektur, działania promujące czytelnictwo, spotkania czytelnicze, warsztaty literacko – plastyczne, zakup nowych czytników kodów, stolików czytelniczych, doposażenie stanowiska bibliotekarza w komputer oraz projektor.

moduł 3 wieloletniego rządowego programu ,,Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023

Podstawa prawna: 

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 lutego 2019 r. w sprawie realizacji modułu 3 wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" dotyczącego wspierania w latach 2019-2023 organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków (Dz. U. z 2019 r., poz. 267 ).

 Cel: 

Wzmocnienie opiekuńczej funkcji szkoły podstawowej przez tworzenie warunków umożliwiających spożywanie przez uczniów posiłku w trakcie pobytu w szkole.

Realizacja w 2023 r.: 

Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski pozyskała wsparcie finansowe na realizację zadań wynikających z wieloletniego rządowego programu ,,Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023, dotyczących wspierania organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków. Otrzymane środki w wysokości 79.774,83 zł oraz wkład własny gminy 19.943,73 zł zostały przeznaczone na doposażenie i poprawę obecnie funkcjonującej stołówki szkolnej w Szkole Podstawowej nr 1.